fredag 3 januari 2014

Första trevande steget på vägen

Ett av mina mål är att se de hundra högst betygsatta filmerna på IMDB. Ikväll påbörjade jag det projektet med att se Nyckeln till frihet, den sedan länge högst rankade filmen på listan. Jag har sett den många gånger tidigare och minns att jag tyckte den var fantastisk redan när jag var väldigt ung (den kom 1994), men jag minns tyvärr inte reaktionen första tittningen. Den måste varit ganska överraskande tänker jag mig, överraskande och banbrytande.

Idag har jag sett så många fängelsefilmer och tv-serier att det känns något urvattnat och jag slås av att exempelvis Prison Break är en något fördjupad kopia. Fängelset ser likadant ut dessutom, vilket är intressant då Nyckeln till frihet utspelar sig från 1947 och ca 20 år framåt, medan Prison Break ska föreställa nutid. Fängelser kanske inte förändras så mycket över tid, åtminstone inte amerikanska.

Jag blev återigen lite sugen på att läsa Stephen Kings novell som är förlaga för filmen, varför har jag aldrig tagit tag i det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar